A. Algemene gegevens
| Naam ANBI | Diaconie Protestantse Gemeente te Huissen |
| RSIN/Fiscaal nummer | 8071.00.663 |
| Nummer Kamer van Koophandel | 76411117 |
| Gegevens kerkelijke gemeente | |
| scriba@pknhuissen.nl | |
| Adres | Raadhuisplein 35, 6851 BW Huissen |
| Telefoonnummer | |
| Website kerkelijke gemeente (facultatief) | www.pknhuissen.nl |
De Protestantse Gemeente te Huissen is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten”.
De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt (kerkorde artikel X lid 3).
De diaconie van deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2:2 Burgerlijk Wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 2 van de kerkorde.
De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de
gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: Kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.
De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een ANBI-groepsbeschikking gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse Gemeente te Huissen.
B. Samenstelling bestuur
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 11 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
Het College van diakenen telt 4 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en eigendommen van de diaconie. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken (ordinantie 11, art. 6-9).
C. Doelstelling/visie
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
- De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
- Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
- Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Zie verder: artikelen I t/m IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk.
D. Beleidsplan
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link: https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
Zoek op beleidsplan 2021-2025 “De toekomst open tegemoet”
Op de website www.pknhuissen.nl vindt u het beleidsplan 2024-2028 (pagina 10 e.v.) van de diaconie van deze gemeente.
E. Beloningsbeleid
De beloning van diaconale medewerkers – indien aanwezig – is geregeld in de ‘Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse Kerk in Nederland’. De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link: Generale regelingen Protestantse Kerk in Nederland.
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
F. Verslag activiteiten
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doen zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
G. Voorgenomen bestedingen
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk diaconaal werk vertoont een grote mate van continuïteit. In de kolom begroting in het overzicht onder H is dit cijfermatig in beeld gebracht.
H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen van de diaconie in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
Het CIO (Interkerkelijk contact in Overheidszaken) heeft het ANBI-formulier geactualiseerd. De versie voor de Protestantse Kerk treft u hieronder aan. Gemeenten en diaconieën kunnen voor de publicatie van de financiële gegevens een pdf uit FRIS downloaden (onder ‘rapport ANBI’). FRIS toont uitsluitend de gegevens die in de exploitatie van een diaconie voorkomen.
Let op: de structuur is bij het overzicht het belangrijkst. De tussenkopjes hieronder zijn exemplarisch en kunnen per gemeente verschillen.
Jaarrekening
ANBI rapportToelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het diaconale werk van de diaconie van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren. Soms bezit een diaconie ook (enig) vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de diaconie nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de diaconie.
De ontvangen inkomsten van de diaconie worden besteed aan diaconaal werk, zowel plaatselijk, landelijk als wel wereldwijd in de vorm van ondersteuning van activiteiten en doorbetaling van voor specifieke projecten gehouden inzamelingen.
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan de kosten van de eigen organisatie (eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijke diaconale werk van de kerk.
Onder lasten beheer en administratie zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de diaconale bezittingen.
Verslag van het college van diakenen
Het operationeel resultaat (inkomsten -/uitgaven) bedraagt dit jaar € 3.105 negatief. Aan dit resultaat wordt toegevoegd vanuit het bestemmingsfonds St Mensenkinderen (bijenkasten) een bedrag van € 1.000; bestemmingsfonds Voedselbank Arnhem € 500; bestemmingsfonds Leprazending Myanmar € 500 en uit bestemmingsfonds Kinderhospice Binnenveld ook € 1.000. Vanuit bestemmingsfonds Algemeen/noodfonds hebben wij een bijdrage gedaan van € 1.000 aan de samenwerkende hulporganisaties. Momenteel hebben wij voor aankomende jaren nog een bedrag van € 1.000 voor noodhulp gereserveerd staan. Het uiteindelijke resultaat bedraagt € 895, dat toegevoegd wordt aan de Algemene reserve.
De belangrijkste inkomsten, genoemd “levend geld”, bestaan uit de jaarlijkse vrijwillige bijdragen en uit de collecteopbrengsten. We zijn dankbaar te mogen constateren dat de inkomsten uit vrijwillige bijdragen slechts weinig lager zijn dan deze inkomsten in 2023.
Door al deze inkomsten hebben wij ruim aan de vooraf vastgestelde collectedoelen (Kruispunt Arnhem, Vluchtelingen werk Oost Nederland, De Duif Arnhem, Voedselbank Arnhem, Leprafonds, Kinderhospice het Binnenveld, Stichting Mensenkinderen en Tent of Nations) kunnen bij dragen.
De verdere kosten o.a. diaconaal quotum, de kosten van de kerkdiensten, waaronder avondmaal wijn, bloemen in de kerk, vieringen op de maandagmiddag, administratiekosten, abonnementskosten.
De in 2024 voorgenomen overheveling van administratietaken (naar KKA) is één jaar uitgesteld (met bijkomend voordeel dat de administratiekosten fors lager zijn dan begroot. Voor de jaren vanaf 2025 dienen wij er rekening mee te houden dat onze administratiekosten zeker zullen toenemen doordat wij gebruik zullen maken van de diensten van het Kantoor der kerkelijke Administraties te Arnhem.
